donderdag 3 oktober 2013

'Ik ben geneigd Van der Boom gelijk te geven'. Bo Lidegaard in NRC/Handelsblad

In de NRC van afgelopen vrijdag staat een interview met Bo Lidegaard, de auteur van Landgenoten, een geschiedenis van de redding van de Deense Joden. Bernard Hulsman, die eerder een interview met mij maakte, wijst hem op de discussie over mijn boek:

In Nederland wordt nu een debat gevoerd over wat de Nederlanders tijdens de oorlog precies wisten van de Holocaust. Historicus Bart van der Boom beweert dat men niet wist dat de meeste weggevoerde Joden meteen na aankomst werden vergast. Als dat bekend was, hadden de Nederlanders, Joods en niet-Joods, zich wel anders gedragen, vermoedt hij. Wat wist men in Denemarken van de Holocaust tijdens de oorlog?

„Ik ben geneigd Van der Boom gelijk te geven. In Denemarken deden allerlei geruchten de ronde over het lot van de Joden in Oost-Europa, maar niemand wist er het fijne van. Zeker was dat er verschrikkelijke dingen gebeurden, onbekend was wat precies. En ik denk ook dat de Deense Joden zich anders hadden gedragen als ze hadden geweten dat de meeste Joden direct na aankomst in Auschwitz werden vergast."

Geen opmerkingen: