dinsdag 4 december 2012

Ach mijnheer van der Boom...                                                    

Dat ik boze reacties krijg, begrijp ik.
Ik pretendeer in mijn boek een taboe te slechten, dus zou het bijna verontrustend zijn als niemand boos werd. Wat me echter blijft verbazen is dat mensen wel de moeite nemen om me te vertellen dat ik er helemaal naast zit, maar vervolgens geen belangstelling hebben voor een discussie daarover.
Een mevrouw feliciteerde mij per mail met de prijs, en stelde een vraag:  

Wisten de Denen, de Belgen, de Bulgaren, de Italianen, om maar een paar te noemen, dan meer van “hun” lot dan de Nederlanders? 

Ik antwoordde dat we daar weinig over weten, maar dat het niet waarschijnlijk is. Waarop zij repliceerde: 

Net wat U zegt, Geachte Heer van der Boom.
En kijk dan eens goed naar HUN houding tegenover de joden...  

Nu is er naar de houding van de Denen, Belgen etc. weinig onderzoek gedaan, dus ik antwoordde: 

U bedoelt waarschijnlijk: en kijk dan eens naar het percentage gedeporteerden. Dat is iets anders dan 'hun houding'.  

Waarop de reactie luidde:  

Ach mijnheer van der Boom...U begrijpt toch heel goed wat ik bedoel? Daar hoef ik toch helemaal geen groot boek over te schrijven?
De Belgen en de Italianen en de Bulgaren en de Denen wisten, hoogst waarschijnlijk, net zoveel of net zo weinig als de Nederlanders over het rampzalige lot van “hun”Joden.
Toch hebben ze, uit het vele of weinige dat ze wisten, wel heel andere consequenties getrokken. 

Op mijn herhaalde vraag welke consequenties ze bedoelde, en uitleg dat een lager percentage gedeporteerden op zichzelf geen bewijs is voor een groter medeleven van de omstanders, heb ik verder geen antwoord ontvangen. 

Geen opmerkingen: